I år runder SÆTTER fem år, og det er en god anledning til at markere milepælen med et ny take på brandet med en opdateret identitet.
Læs mere i denne hilsen fra SÆTTERs founder Caroline.

Da jeg lancerede SÆTTER for snart fem år siden, midt i huskøb, barsel med vores tvillinger og en global pandemi, havde jeg ingen forestilling om, hvor det ville bære hen, men jeg kunne ikke have drømt om mere.

SÆTTER startede helt i det små, inspireret af et gammelt loppefund, som jeg delte på min Instagram. En overvældende respons fik mig til at turde at sætte en lille produktion i gang, og de første 50 reoler i massiv blev lavet af en lokal snedker og solgt på forudbestilling.

En hel del flere reoler er solgt siden da, produktionen er siden blevet rykket til et større dansk snedkeri, og produktsortimentet er blevet udvidet med flere designs og træsorter, men mission er fortsat den samme: at skabe tidløse produkter i høj kvalitet og af gode materialer, håndlavet af snedkere i Danmark - produkter, som er skabt til at holde for evigt, og som man har lyst til at lade gå i arv gennem generationer.

I år runder SÆTTER fem år, og det er en god anledning til at markere milepælen med et ny take på brandet med en opdateret identitet.


SÆTTERs designs er inspireret af nordisk funktionalitet og japansk enkelhed, og det drømte jeg om at få afspejlet i identiteten, der er skabt i samarbejde med det danske designbureau 9tofive.

Tanker fra 9tofive

Laura Skyum-Jensen, co-founder og designer hos 9tofive udtaler: "I arbejdet med SÆTTER identitet samarbejdede vi tæt med Caroline om at finde et visuelt udtryk, der kunne afspejle brandets univers og samtidig være med til at folde det yderligere ud.


Vi afprøvede mange forskellige retninger, men blev ved med at vende tilbage til det enkle og tidløse. Noget, der kunne spejle produkternes formsprog og samle det i et helstøbt udtryk.


En vigtig inspirationskilde var japansk æstetik, som deler mange af de samme værdier som SÆTTER: respekt for materialet samt en klarhed i formen, funktionaliteten og æstetikken. Det er en tilgang, der afspejler sig både i logoets klassiske og enkle udtryk og i farvepalettens naturlige, nedtonede nuancer med en varm, rød accent.


Et centralt element i identiteten er symbolet: en kasse med en fortolkning af det japanske tegn for træ indeni. Et symbol, der både henviser til materialet og selve produkternes form. Symbolet fungerer som en håndgribelig reference til produkterne, samtidig med at det rummer et poetisk lag, der taler ind i SÆTTERs værdier. Samlet set skaber identiteten en visuel ramme, der respekterer produkternes håndværk og æstetik uden at overtage opmærksomheden.


Den understøtter SÆTTERs udtryk med en klarhed og enkelthed, som afspejler brandets egen tidløse kvalitet."

Visionen med SÆTTER er at skabe en designklassisker, der fortsat udelukkende er håndlavet af lokale snedkere og fremadrettet også kun af træ fra danske skove; en målsætning, som får stor fokus i løbet af 2025.


Nu starter vi med den nye identitet, og i løbet af sensommeren 2025 kommer der en limited edition kopreol til at markere de første fem år.


Tak fordi du følger med,

Caroline Bahrenscheer, founder af SÆTTER